© All rights reserved. Powered by PLATFORMUST.

PLATFORMUST כתיבת קורות חיים הכנה לראיון עבודה מוצלח

כתיבת קורות חיים – ככה עושים את זה בעידן החדש

האם כדאי להשקיע בקורות חיים?

התשובה: כן.

הסיבה:  כי מי שכבר הבין זאת, וישלח קורות חיים טובים יותר "יגנוב" לכם את העבודה!

מדוע? כי זה כבר לא מחדש ולא משפיע, לשלוח קורות חיים כמו תקליט שבור, עם מילות מפתח שכיחות, פורמט ישן או חינמי כמו של כולם וכתיבה חסרת מעוף.

ואם כבר החלטתם לעשות זאת בעצמכם זה המקום ללמוד:

נתחיל ב- bottom line - אתה חייב להבין שכל מילה צריכה להיות מחושבת כמו חץ למטרה.

בזמן רגיש, בו מובן כי התוכן הוא המלך וההתמדה היא המלכה. בו בעת כאשר אתה באמת מוגדר כאחד ממיליון, לעניין האבטלה, הלא סמויה.. שלפי משב הרוח משווע לאי של יציבות, היא לא הולכת לברוח או לעבור למצב חסוי.. זה הזמן להתחיל לנער את הנכסים הדיגיטליים שלך, לבעוט בשגרה ולשבת עם עצמך לפגישה אחד על אחד בנושא כתיבת קורות חיים.

כי כדי להוציא תוכן עם מסר חזק ומשכנע, צריך כאמור לחפור מעט עמוק יותר, לחתור למכרה זהב. לצאת מההגדרות המוגדרות כקלישאות ובהן חשיבה אנליטית, מוטיבציה גבוהה ונכונות ללמידה. , בפרט כששורת הרווח עולה בדמות כותרת במודעות הדרושים, שלגמרי שואלות אותך – איזה ערך אתה מביא, ואיך ב- bottom line, תסייע לי להגדיל נתח שוק, להרחיב את קהל היעד ולייצר רווחים.

אז לפני שמתחיל להיות מאוחר מדי, ונדמה לך שהעבודה הזו הולכת לקחת לך יום שלם, תניח את החששות בצד, כי זה הולך לקחת לפחות יומיים. אבל יחד עם זאת, ובאותה נשימה תוכל לגלות כי כתיבת קורות חיים יכולה להיות תהליך מעורר חשיבה ואפילו מהנה. זמן של חשיפה מחודשת של אותן תכונות שקצת זנחת, שלא הערכת, שחשבת שאין בהן ממש. הדברים שכביכול אינם רלוונטיים לשוק העבודה נהיים היום, יותר ויותר, למוקד העניינים – לא בכדי לינקדאין פרסמו כי חמש התכונות המהותיות ביותר לעולם העבודה בשנת 2020 הן יצירתיות, שיתוף פעולה, יכולת שכנוע, אינטליגנציה רגשית וסתגלנות.

אם כן, כאשר מבינים כי אותם דברים שלא היו מוערכים לפני כמה שנים, מגיעים ממש עכשיו לסיבוב נוסף ומפתיע, ומוכיחים את עצמם כ- must have כישורים, אנו מתוודעים לכך כי אלו הדברים ששוק העבודה צמא להם כרגע. הרי שבכדי להיות קשוב ללקוח, לעמוד בתחרות הגלובלית, באופנת המיזוגים, הרכישות, הצמצומים, ובעיקר בזמן בו כמות משמעותית מכוח העבודה מועסקת דרך מיקור חוץ, ונדרש מהמועמד להביא יכולות שימור לקוחות וניהול חדשני על-ידי יצירתיות ואיתנות תפקודית ומנטלית… ברגע שאתה מוכיח כי אלו בהלימה לאישיותך המוצגת בקורות החיים, ולתוכן אותו אתה מביא בראיון העבודה, עברת את המבחן – הפכת להיות המועמד האולטימטיבי של כל חברה ו/או ארגון בעולם.

אם כך, נתחיל מהסוף. כתיבת קורות חיים זו בהחלט אמנות. וכפי שקידום אורגני באינטרנט יוצר תוצאות בעמוד הראשי, כך ממש התוצר של כתיבת קורות חיים בצורה נכונה, אכן מביא אותך לראש הרשימה בתוכנת ה- ATS הקפדנית, שדואגת לסנן ולדרג בסדר העדיפויות את המסמך הנחשק.

בהביננו את חשיבות המסמך והצורך בתהליך רציני של כתיבתו, זה הזמן להפשיל שרוולים ולגשת למלאכה. כעת נעבור לשלושת הרבדים המהותיים, שבתוך כל אחד מהם שלושה שלבים הנדרשים, בכדי לייצר מסמך קורות חיים מנצח.

***

רובד #1 – התודעה

שלב א'- טווח הזמן

כתיבת קורות חיים תציג את העשור שעבר, ואולי קצת מעבר. כלומר, במידה וזה מאד חשוב, ואם אכן מתאפשר לך לדחוס את התוכן בעמוד אחד, בצורה שתהיה נעימה לקריאה, וכמובן כאשר השתלשלות האירועים מצביעה על מסלול התקדמות, אז יש להוסיף ולפרט מעבר לעשור הקודם. ממש כפי שכדי להגיע לקומה שנייה, יש לטפס קודם לקומה ראשונה, כדאי ולדאוג שבתוך טווח הזמן יש התפתחות.

קפיצות מחשידות מכל תפקיד, לכאן או לכאן, עלולות להעיד כי התפשרת, או כי הנך חסר מסלול מובנה. במאמר מוסגר, כל מגייסת תשמח מאד לדעת שהגעת לראיון כי אתה באמת בעניין התפקיד וכי משרה ספציפית זו בחברה זו, היא כמטרה המסומנת לנגד עיניך כבר שנים. מגייס לא מחפש רק התאמה אלא יש לו עניין להתרשם מהרצון, מהשאיפה, ומיכולתך להסביר מדוע המשרה הזו עונה לך על הצורך המקצועי ומתאימה עבורך, לא כי אתה מנסה להתאים עצמך אליה, כפי שאף אחד לא רוצה לראות אדם המנסה להיכנס לבגד שאינו הולם את מידותיו.

לפיכך, תהליך כתיבת קורות חיים מתחיל בבחירה מדויקת של נקודת זמן שתחילתה מסמלת תחנה משמעותית למסלול המקצועי שלך, בין אם עמלת על תכנונו ובין אם התגבש מאליו. תפקיד קונבנציונלי כמו טלמרקטינג או נציג מכירות בחברה פיננסית יכול להיות מצוין אם הוא עונה על האמור, כלומר, כאשר ניתן להוציא את העיקר מהטפל ואכן למצוא מדוע הוא מהותי וכיצד להציג זאת. יש לבחור אותו בקפידה ולוודא שאתה מפיק מתוכנו את המרב בכדי להציג מסלול קידום, פרוגרסיביות, ומסוגל לקשר אותו לתהליך ההתמקצעות שלך בתחום הרצוי, מאז ועד היום.

שלב ב' – רטרוספקטיבה

אז אחרי שהבנו את מסגרת הזמן בה אנו נמצאים, כעת אנו נדרשים לעבוד על הזיכרון שלנו. לא פעם עם סיום שיחתי עם לקוח, בנושא כתיבת קורות חיים, מתקבלות אצלי הודעות נוספות כגון: "שכחתי לומר לך שהייתי גם אחראי על כל נושא התחזוקה של החשמל במשך שש שנים", או "לא ציינתי שבארצות הברית גם תרגמתי תוכן לסטודנטים", ולא דיברנו על זה שהוא מכר באיביי ועל זה שהוא בנה אתר בענן של אמזון וכו'.

****

למה זה קורה? מכיוון שהנטייה הטבעית שלנו היא לחשוב – "הבעיה שלי היא…" ולהקטין את עצמנו, את הניסיון והתפקידים שמילאנו, במקום להתרכז ב- 'מה יש!' גם כי זה היה בעבר, ולפעמים אף בעבר הרחוק, וגם מכיוון שזה משהו שכביכול סימנו עליו וי והמשכנו הלאה. זה נראה לנו חסר משמעות. תפקיד שכבר אינו רלוונטי, לא לגבינו ולא בכלל. העולם השתנה, התקדם והשתדרג בקצב ובמהירות רבים, והיום השוק דורש הרבה יותר, מכל אחד מאתנו.

אבל כל זה עדיין רק בראש שלנו, בגדר מחשבה. מה שאנחנו בסך הכל נדרשים לעשות הוא להתבונן מחדש במבט מחודש בכל תפקיד ותפקיד שביצענו, לחשוב לעומק ולהיזכר אילו דברים משמעותיים היינו שותפים בהם, איזה פרויקטים לקחנו על עצמנו או קיבלנו. מה שראינו אז כמטלה שכמו ניחתה על ראשנו ביום בהיר, היום זו עוד נקודה חשובה בקורות החיים. יש לנסות ולהגיע לרבדים הנוספים, שמרחיבים את היריעה עבורנו כדי להביט ולראות בכל משרה ומשרה מכיוון חד-גוני, לכזה בו משתקפת אישיות שמסוגלת לבצע מגוון משימות, ולהתנהל תחת מספר כובעים.

לכן מאד חשוב לנקות רעשים. להסיר את כל התחושות והרגשות המציפים אותנו בעת העלאת הזיכרונות. להזיז מאתנו את החוויות שאולי מעיבות עלינו ומזכירות לנו התנהלות כזו או אחרת שלא נראתה לנו לנכון. כזו שמא היתה פחות נעימה או בלתי הולמת מבחינה פרוצדורלית כלפינו. לשים בצד את העובדה כי לא תוגמלנו כפי שציפינו, או כי עלינו הוטלה רוב העבודה ומישהו אחר לבסוף גרף את כל התשבחות. פשוט לשכוח מזה או להניח את זה בצד כרגע. זה מסיט אותנו מהמיקוד ומהמטרה.

בתהליך כתיבת קורות חיים התוכן שאנו רוצים לייצר צריך לגרום לקורא לחוש משהו – אנו מבקשים להעביר מסר כמו משב מרענן, להיות מעניינים, לסקרן, לייצר Vibe. ולכן זה הזמן להתעלות מעל תחושות כאלה ואחרות בלתי רלוונטיות לגופו של עניין, ופשוט להביט נכון – נכוחה מחד וממעוף הציפור מאידך. כלומר, לראות את הדברים מלמעלה, ממבט על, וגם בתור מעסיק, וכך להבין איך אפשר להתבלט מעל מועמדים אחרים – לכתוב קורות חיים עשירים ומעשירים!

שלב ג' – SIO

אז אחרי שהעלנו את התפקידים הרלוונטיים על-פי מסגרת הזמן הרצויה של כעשור, אנו עוברים לחלק הכיפי שלמי מאתנו יכול להיות כתרפיה. אנחנו פשוט מוציאים מהכוח אל הפועל את כל מה שעולה לנו לראש, ומתחילים לכתוב על כל תפקיד בצורה חופשית. זה נקרא Spit It Out. אין דרך טובה יותר לתרגם את זה, ומכאן נובעות ראשי התיבות.

הזיכרונות מתת המודע הגיעו אל המודע וכעת ניתן להעביר אל הדף את התוכן שצף במוחנו, כאמור זה הרלוונטי, השכלי ולא הרגשי. כאן יבואו לידי ביטוי תוצאות, תוצרים, נתונים כמו סכומים ואחוזים. בשלב הזה אנו כותבים על כל תפקיד כמו סיפור קצר, כאשר בין החלקים אין בהכרח קשר והקצוות לחלוטין אינם סגורים. זה יכול להיות בנקודות, במשפטים ארוכים או קצרים, אפילו בססמאות כמו "פרויקט קידוד" וכבר ניתן להבין. העיקר שיש לנו חומר גלם לעבוד אתו וכיסינו את הדברים המהותיים.

רובד #2 – מבנה קורות החיים

שלב א' – חלוקת כל תפקיד לתת נושאים

זה הזמן לערוך את חומר הגלם שלנו, לבחון אותו ולחלקו לתת נושאים. ניקח למשל כתיבת קורות חיים של מנהל מוצר. נייצר לנו תרשים עוגה (פאי) ונחלק אותה לחלקים ובהם הנושאים המהותיים הקשורים בניהול מוצר, כפי שאנו מבינים את דרישות התפקיד בכללי, וביחס אלינו. כלומר, לאופן בו עמדנו בדרישות התפקיד כאשר עבדנו במשרה כזו, או במשרה דומה שממנה אנו לוקחים את החלקים המתאימים כדי לענות על דרישה של מנהל מוצר. זאת במקרה ואנו מכוונים לצמוח למשרה כזו.

כך למשל חלק אחד יהווה את כל האספקטים הקשורים בהתנהלות מול לקוחות החברה בה אנו עובדים – קבלת אינפוטים, מקצה שיפורים על המוצר ועבודה פנים ארגונית הנוגעת להטמעת האינפורמציה שקיבלנו מפידבקים רלוונטיים, וחזרה אל בעל הדרישה (לא בהכרח בסדר הזה). יכול להיות שמכיוון שחלק זה הוא מהותי, יהווה מספר נקודות לצורך פירוט התפקיד שלנו, וייתכן מאד שניקח מהתוכן הזה גם אל חלקים נוספים, מעבר לניסיון התעסוקתי.

יש לשים לב שהתרשים שלנו מכיל בתוכו את כל הנושאים המהותיים המייצגים ומהווים נדבך בסיסי מהגדרת התפקיד כפי שבוצע על-ידנו, ואם קיימים בעוגה חלקים קטנים, פרוסות דקות, נדאג שיהיה גם להן מקום, על מנת שנוכל לשקף את מגוון הרבדים שנגענו בהם במהלך העבודה.

***

שלב ב' – חלקי המסמך השונים

כידוע, קורות חיים מורכבים ממספר חלקים מוכרים, והם בגדול ובעיקר – תמצית, פרטים אישיים, ניסיון תעסוקתי, השכלה, פרויקטים נוספים כגון או לחילופין התנדבות או פעילות קהילתית, וכישורים טכנולוגיים (תוכנות, אפליקציות, שפות תכנות וכיוצא בזאת). זה הזמן שלך להחליט איך לחלק את המסמך, ועל פי רוב זה אומר גם היכן יופיע כל חלק.

חשוב לזכור כי הניסיון התעסוקתי הוא המהותי ביותר, וכאשר זה אינו בנמצא, מכיוון שרק סיימת לימודים, אז יש לחפות על היותך ג'וניור, במספר דרכים שלא כאן המקום לפרט עליהן. בדומה לכך, אם אין חלק של השכלה, יש להשלים זאת על-ידי סדנאות, סמינרים, קורסים אונליין שוודאי לקחת.

עוד בעניין חלוקת המסמך הוא המיקום – כאשר יש הטוענים כי עדיף שהתוכן העיקרי יופיע בצד ימין ויש כמובן שטוענים להפך, מכיוון שכתיבת קורות חיים היא יותר אמנות ממדע מדויק, לא כאן המקום להרחיב בנושא. מה שכדאי הוא לתת את המסמך הסופי לאדם ביקורתי שיחווה דעתו ויאמר מה הנושא הראשון שתפס את עיניו ושבו התמקד בריכוז, וכך בהחלט ניתן ללמוד ולשפר.

שלב ג' – מילים, מילים, מילים

נהדר, יש לנו מבנה, ידיעה והבנה ברורה מה הם הנושאים שחייבים להיכנס בכל תפקיד. כעת ניגש למלאכת המחשבת המהותית ביותר – מלאכת הכתיבה. לא פשוט לפרט ולהסביר כיצד היא נעשית וכמובן שיש כאן עניין של כישרון, שימת לב לפרטים, יכולת לדייק את משמעות המילים ואף לקלוע לדרישות המגייסים על מנת לשבץ משפטי מפתח שייראו כמו ענק יהלומים…

נכון בהחלט, כתיבת קורות חיים משמע לספק קובץ שייצג אותך נאמנה כמסמך שיווקי לכל דבר ועניין, מוצר משובח שיסקרן את הקורא מי הוא בעל הבית "שבו חלונות ירוקים, תריסים אדומים ווילונות צהובים…" ממש כך, כפי שהשכילה ליצור חיה שנהב, אנו שואפים לייצר קובץ שיעורר במגייס את הרצון להרים את הטלפון ולזמן אותך לראיון אונליין בהקדם.

במידה ויש לך פנאי וסבלנות, כוח רצון ונכונות, כישרון ומיומנות, ואתה מתעקש לעשות זאת בעצמך, מה שכדאי לזכור הוא כי יש לשמור על מסר פשוט ככל הניתן.

זה נשמע אולי אבסורדי ואפילו מנוגד לשכל הישר, אך כן, זה הסוד וזו גם החכמה, לדעת להציג את הדברים בצורה הכי ברורה ועניינית, עדכנית ונבונה, ולא להלאות את הקורא – זו נקודה מהותית ומאד חשובה.

חלק מהעניין בלהעביר תחושה באמצעות מילים הוא העובדה כי התוכן קריא, נהיר ובהיר ואין צורך להתעכב על מונחים מסובכים כגון טרנספורמציה, דיס-אינפורמציה, אינטרדיסציפלינריות. תודה, לא תודה. אם אתה לא יודע לתרגם את הדברים בהם עסקת, מורכבים ככל שהיו, ואם אתה רוצה שעוד יהיו, תביא את עצמך פשוט. פ-שוט.

***

עניין הזמינות הזה של העולם החדש וחוסר הפורמליות הניבט מכל עבר, העובדה שאנחנו לא מכירים וישר אומרים Hi בלינקדאין ובכל קשת הרשת, היא הנכונות להכיר בעובדה כי ברגע אחד מעובד חסר חשיבות, אתה נהייה מנכ"ל סטארט-אפ וממנהל בכיר אתה מחפש משרה יציבה בלהט.

עוד דבר, כי חלק מהעניין היום הוא לא לעשות עניין, ומגייסים אוהבים שמדברים אליהם בגובה העיניים. הם לא מתרגשים מטכנולוגיות, למעשה הם יכולים ללמד אותך על כמה שמעולם לא שמעת עליהן. אז נכון, רובם בצד התיאורטי ולאחרונה אף נרמז ברשת כי חוסר מהירות התגובה שלהם משמע כי לא תמיד עושים עבודתם נאמנה, אך אין כאן המקום להצר על כך. פשוט תדאג לבטא את עצמך בצורה מהימנה. בדרך שכל אחד יוכל להבין. זה הכל. זה הסוד וזו המטרה. כך תעבור כל מכשול וכל מהמורה, בדרך – בראיון פרונטלי, בנייד, בזום או בפלאפל בשדרה.

רובד #3 – Wrap it up

שלב א' – הרכבת הפאזל

אחרי שיש לנו את התוכן המעולה שלנו, שבו אנו מביאים לידי ביטוי את החלקים המהותיים בכל תפקיד ותפקיד, ויש לנו מבנה כך שאנו יודעים מה נמצא למעלה, מה כדאי לטשטש ומה להדגיש, אנחנו מוודאים כי ישנה הלימה בין התוכן למקום בו הוא נמצא ולדרך בה הוא מוצג.

כך נבנית לה תמונה שמסתדרת כביכול מעצמה. זה יכול לבוא באמצעות ניסוי ותעייה, כלומר לנסות ולשנות את המיקום של החלקים השונים עד לשלב שבו אנו מרוצים מהתוצאה. עלינו לוודא כי התוכן הרצוי הוא זה שמופיע בחלקו העליון של המסמך והוא זה שיהיה יותר בולט, בין אם באופן של הדגשה ב- Bold, בקו תחתון או אפילו בכתב נטוי, ובין אם זה כי הוא נמצא בראש העמוד וכתוב באופן אטרקטיבי, מושך ומעניין.

שלב ב' – עריכה

כעת לשלב אולי המאתגר ביותר, שכותרת הנדבך לצערי לא מביעה אותו נאמנה, מכיוון שבניגוד למה שהיא מייצגת, נדרש זמן ותהליך של חשיבה, והוא לבחון האם אכן הניסיון שלנו והאישיות שלנו מובאים לידי ביטוי במסמך המוגמר. האם אכן הדמות המקצועית שלנו משתקפת ממנו. האם נבנה כאן פרופיל שמייצג אותנו או שמא יש משהו חסר.

זה כמו לשאול "שכחתי משהו?" לפני שיוצאים מהבית בבוקר, וכעבור חצי שעה לגלות שמשקפי השמש אכן הושארו על השולחן. למה? כי הרגשת שיצאת לדרך בלי אותו משהו חשוב, אבל לא התמהמהת מספיק כדי לגלות מהו אותו דבר, ולפעמים, כמו במקרה זה, הוא מהותי ביותר.

אז לפני שאתה מחפש את המשקפיים כדי להבין שהן למעשה על הראש, תן לעצמך "לישון על התוכן". ממש ככה. תשאיר אותו כמו בצק הצפוי לטפוח, כפי שהוא, על השיש, (או בלפטופ) למשך הלילה לפחות, ובהגיע יום, הוא ודאי ייראה אחרת ותוכל לאפשר לעצמך לבחון אותו במבט מחודש.

עוד מומלץ לקרוא את המשפטים בזמנים שונים במהלך היום ולבדוק איך הם נשמעים לך מוקדם בבוקר או מאוחר בלילה. האם אתה נשמע מיושן? מתאמץ? פרסומי? נמרח כמו מסטיק? האם לקחת את הכתיבה למקום רחוק מדי, ויצרת דמות בדיונית חסרת קשר למציאות? (כבר הוזכר כאן מיץ פטל נדמה לי).. זה הזמן לעבור שוב על הדברים – להוסיף את החסר ולתקן את הקיים. אם תצלח את השלב הזה, אתה במרחק של צעד אחד בלבד, לעניין התוכן כמובן, מהשלמת המסמך.

שלב ג' – שיוף

ממש כפי שאחרי גזירת ציפורניים יש לעבור עליהן עם משייף ולוודא כי אין חלקים חדים שעלולים לשרוט, לבלוט לשלילה ולחבל, כך גם יש לוודא כי תהליך כתיבת קורות החיים הניב תוצר בדמות תוכן זורם. מסמך הנקרא בנועם ובעל קשר פנימי בין חלקיו. כל משבצת תוכן אמורה להתכתב עם זולתה ולהוות כאמור כמעין פאזל המשלים תמונה הרמונית, ככל הניתן.

זה הזמן לנסות ולחבר את הנקודות, כפי שאומר המשפט השגור והידוע, ולהשתמש ברגש – לחוש, האם הכתוב מתנגן כמו מלודיה מלבבת, שהייתי רוצה לשים כמוסיקת רקע? האם אני יכולה לשיר עכשיו את "Let it be" בניגון ובנעימה, ולשלוח את קורות החיים כשכל הקלקה על כפתור ה- Send מהווה כעין פריטה על תווי הפסנתר? אם כן, מזל טוב! עמדת במשימה בהצלחה! אם לא, תמשיך לשייף ולשייף עד שתגיע לתוצאה הרצויה. ותזכור, כדי לשעוט קדימה, יש לקחת צעד אחורה, ויחד עמו נשימה עמוקה, ואם אתה מעוניין בעזרה מחבר טלפוני, Platformust כאן – כתיבת קורות חיים – בדיוק רב. בשבילך! צור עמנו קשר.

***

תודה רבה!
הפרטים ששלחת הועברו לצוות המקצועי, ניצור עמך קשר בהקדם!

באתר PLATFORMUST ניתן למצוא מידע בנושאי חיפוש עבודה, מיתוג אישי, פרופיל לינקדאין, כתיבת קורות חיים ועוד.

דילוג לתוכן